spacer
spacer search

KLUFTERS.NL
van Klufters - voor Klufters

Search
spacer
Firefox 2
Het Weer
Amsterdam
---
Amsterdam °C De Kooy °C Eelde °C Leeuwarden °C
header
Hoofdmenu
Home
Links
Otter Nieuws
Schrijf ons
Weerribben Nieuws
De Beverrat
de Ringslang
Vogels
Musea
Verblijf & Vertier
Webcams
Historische feiten
Oud Transport
Nieuwslezer
Evenementen
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Vergeet mij niet
Wachtwoord vergeten?
Nog geen account?
Maak een account aan
Nieuwbrief
Blijf op de hoogte van de laatste otter feiten en abonneer u hier!

Naam
E-mail
Inschrijven
Uitschrijven
Wereld Tijd
Location
Bezoekers: 965140
 
Home

De stomer die het ijs brak, werd gestenigd PDF Print E-mail
Geschreven door Friesch dagblad   
donderdag, 12 januari 2006

Hindeloopen -

In december 1885 vond in de Friese Zuidwesthoek een opmerkelijk volksgericht plaats. Een stoomboot die, ondanks de reeds ingevallen strenge vorst, snel nog even door de brug bij Uitwellingerga wilde, werd door bewoners van het dorp en van het nabijgelegen Oppenhuizen gestenigd.
‘Kompas en ruiten werden met een stenenregen door woedende omstanders vernield. Vrouwen droegen in hun schorten stenen aan. Een grote kei vernielde de stoomfluit, de machinist raakte gewond. Dreigende mannen en vrouwen straften de onverlaat die het waagde hun ijsvloer te vernielen’, meldt kroniekschrijver Rinke van der Zee (een in 1862 geboren Workumer schipper en vermaard hardschaatser uit die tijd). Justitie heeft geprobeerd de eigenrichters op te sporen, maar ‘geen verried de ander’.


Nog geen jaar later was de Friesche IJsbond opgericht: een soort ANWB voor schaatsers. Tegen twee soorten vijanden had de bond te strijden: de snel groeiende vloot stoomschepen, en de overheden. Als met de oostenwind een strenge winter binnenviel, gingen de waterschappen veel te lang door met spuien. Door de sterke afstroming kwam de ijsvorming langzaam op gang. De brugwachters bléven maar doorgaan met het doortocht verlenen aan de steeds sterkere stoomschepen, die zich moeiteloos een weg baanden door de groeiende ijsvloer. Wanneer het eindelijk zó koud was dat er geen doorkomen meer aan was, lag er op veel vaarwegen een totaal geruďneerde ijsvloer.

 

De ijsbond was in haar conceptie geen sportvereniging. De schaatsen waren destijds in strenge winters het laatste vervoermiddel, waarmee bewoners van afgelegen en geďsoleerde dorpen zich snel konden verplaatsen. De ijsvloer bood een kostbare en beschermenswaardige infrastructuur. De dramatische gevolgen van de oprukkende stoomvaardij en het al te enthousiast spuien via de zeesluizen, werd aan de kaak gesteld door Sjouke Hylkes Hijlkema. De ijsvloer werd ,,te sterk om er door en toch te zwak om er over’’, schreef hij in een publieke oproep om te komen tot een bond ter bescherming van de ‘ijsbelangen’.
Op zaterdag 13 maart 1886 belegde Hijlkema in de Harmonie te Leeuwarden de oprichtingsvergadering van de Friesche IJsbond, waarvan hij ruim dertig jaar lang voorzitter zou blijven. Slechts één van de aanwezigen distantieerde zich van de doelstelling van de nieuwe bond, en verliet protesterend de zaal: dat was kapitein H. van Lessen van de Stoombootdienst Dokkum-Leeuwarden.
Goed veertig jaar later was er veel veranderd op het gebied van verkeer en vervoer. Dat wordt duidelijk zichtbaar op de expositie over de geschiedenis van de Friesche IJsbond en de IJswegencentrale, die donderdag geopend werd in het Eerste Friese Schaatsmuseum in Hindeloopen. Gustaaf Witsen Elias, de huidige voorzitter van de Friesche IJsbond, citeerde de afscheidsrede van zijn verre voorganger mr C. Beekhuis (voorzitter van 1917 - ‘28). Beekhuis memoreerde destijds al dat het schaatsen - door de opmars van de automobiel, trein en tram, en door aanleg van verharde wegen – steeds minder een noodzakelijke vervoerswijze, en steeds meer een aangenaam volksvertier was. En overigens meende Beekhuis ook (in 1928!), dat de winters in zijn tijd lang niet zo streng meer waren als ten tijde van de oprichting van de IJsbond.
< Vorige   Volgende >
spacer
De omgeving
eigen003.jpg
Otter weetjes
De Otter 7

Zijn solitaire levenswijze maakt dat de otter een groot territorium nodig heeft. De otter controleert het gebied regelmatig en markeert het territorium op verschillende plaatsen met zijn spraints (ontlasting). Vrouwtjes met jongen bezitten een kleiner territorium binnen dat van het mannetje. Het territorium van een ottermannetje moet minstens 16 kilometer schone en ongestoorde oeverkanten omvatten.


  © Copyright 2005 by CModifications
Powered by Mambo
spacer
Laatste update: February 23, 2011, 5:09 pm