spacer
spacer search

KLUFTERS.NL
van Klufters - voor Klufters

Search
spacer
Advertisement
Het Weer
Amsterdam
---
Amsterdam °C De Kooy °C Eelde °C Leeuwarden °C
header
Hoofdmenu
Home
Links
Otter Nieuws
Schrijf ons
Weerribben Nieuws
De Beverrat
de Ringslang
Vogels
Musea
Verblijf & Vertier
Webcams
Historische feiten
Oud Transport
Nieuwslezer
Evenementen
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Vergeet mij niet
Wachtwoord vergeten?
Nog geen account?
Maak een account aan
Nieuwbrief
Blijf op de hoogte van de laatste otter feiten en abonneer u hier!

Naam
E-mail
Inschrijven
Uitschrijven
Wereld Tijd
Location
Bezoekers: 989744
 
Home

Tramwegen in Friesland PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
zaterdag, 24 september 2005
In oktober 1880 kwam de eerste (paarden)tramverbinding in Fryslân tot stand, de lijn Veenwouden-Dokkum. Spoedig werden stoomtramlijnen geopend die vrijwel alle hoeken van Fryslân met elkaar in verbinding brachten en een welkome aanvulling vormden op het spoorwegnet. Na de eerstgenoemde lijn kwamen verbindingen tot stand tussen Harlingen en Sneek (via Bolsward) en tussen Heerenveen en Joure en Heerenveen en Gorredijk.
In de tweede aanlegfase die duurde van 1892 tot 1902 werden lijnen geopend tussen Burgum en Drachten, een paardentram tussen Harkezijl en Makkum (de laatste paardentram in Nederland die in 1932 werd opgeheven), Leeuwarden via Marssum naar Sint Jacobiparochie en Franeker en van Franeker naar Arum en Berlikum naar Sint Annaparochie. Ook werd Lemmer met Joure verbonden. In de jaren tot 1916 werden nog enkele lijnen in de Zuidoosthoek geopend. Alle Friese tramlijnen werden geëxploiteerd door de met Belgisch kapitaal opgerichte N.V. Nederlandsche Tramweg Maatschappij, die gelet op haar naam, oorspronkelijk het plan had om door geheel Nederland een tramnet aan te leggen. Uiteindelijk bleef het tramnet beperkt tot Fryslân met enkele vertakkingen naar de omringende provincies.
De goederendiensten op de laatste tramlijnen Heerenveen-Lemmer en Sneek-Bolsward werden in juni 1968 gestaakt. Het personenvervoer werd reeds in oktober 1947 gestaakt en in 1948 reed de laatste tram op het traject Drachten-Groningen. De concurrentie van de flexibeler autobus en de vrachtwagen had deze wijze van vervoer uiteindelijk de das omgedaan.  Het tracé van de voormalige tramlijn Joure-Sneek met het station in Uitwellingerga
Verspreid over Fryslân staan nog enkele oude tramstations en -loodsen. De meeste tramwegen werden in of langs bestaande wegen aangelegd, maar plaatselijk werden ook geheel nieuwe tracés uitgezet, zoals tussen Joure en Lemmer en Franeker en Arum. Gedeelten van deze voormalige tramlijnen zijn thans als lommerrijke fietspaden in gebruik. Restanten van de eigenlijke tramsporen zijn in de jaren 1970 opgeruimd.
Laatste update ( zaterdag, 24 september 2005 )
< Vorige   Volgende >
spacer
De omgeving
rand005.jpg
Otter weetjes
De Otter 7

Zijn solitaire levenswijze maakt dat de otter een groot territorium nodig heeft. De otter controleert het gebied regelmatig en markeert het territorium op verschillende plaatsen met zijn spraints (ontlasting). Vrouwtjes met jongen bezitten een kleiner territorium binnen dat van het mannetje. Het territorium van een ottermannetje moet minstens 16 kilometer schone en ongestoorde oeverkanten omvatten.


  © Copyright 2005 by CModifications
Powered by Mambo
spacer
Laatste update: February 23, 2011, 5:09 pm