spacer
spacer search

KLUFTERS.NL
van Klufters - voor Klufters

Search
spacer
Advertisement
Het Weer
Amsterdam
---
Amsterdam °C De Kooy °C Eelde °C Leeuwarden °C
header
Hoofdmenu
Home
Links
Otter Nieuws
Schrijf ons
Weerribben Nieuws
De Beverrat
de Ringslang
Vogels
Musea
Verblijf & Vertier
Webcams
Historische feiten
Oud Transport
Nieuwslezer
Evenementen
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Vergeet mij niet
Wachtwoord vergeten?
Nog geen account?
Maak een account aan
Nieuwbrief
Blijf op de hoogte van de laatste otter feiten en abonneer u hier!

Naam
E-mail
Inschrijven
Uitschrijven
Wereld Tijd
Location
Bezoekers: 920363
 
Home arrow Laatste Nieuws arrow Skūtsje Nieuws: Ale Zwerver wint op Fluessen; Heerenveen nieuwe leider

Skūtsje Nieuws: Ale Zwerver wint op Fluessen; Heerenveen nieuwe leider PDF Print E-mail
Geschreven door Friesch dagblad   
woensdag, 09 augustus 2006

Lemster vlag gaat in top

Elahuizen - Met de roodgele Lemster vlag in top voer het Lemster skūtsje gisteravond als winnaar Lemmer binnen. Schipper Ale Zwerver had ’s middags net als vorig jaar en in 2003 op de Fluessen bij Elahuizen de overwinning behaald. Pas ver achter de Lemsters eindigden Heerenveen en Leeuwarden als tweede en derde. Door een protest raakte Leeuwarden de podiumplaats kwijt aan rivaal Douwe Visser van Sneek.

RUURD WALINGA
De zege smaakte de nestor van de SKS-vloot ,,tige goed”. Het initiatief om alle skūtsjes na de wedstrijd dwars door Lemmer te laten varen, beviel Zwerver prima. Het enthousiaste applaus van de vele honderden toeschouwers op de wal kwam als een warme douche over. Toch was de zegetocht naar Lemmer vorig jaar mooier, moet Zwerver erkennen. Toen had hij nog volop kansen op de titel. Dit seizoen is een dagprijs het hoogst haalbare. Zelfs een podiumplaats in Sneek zit er menselijkerwijs gesproken niet meer in. ,,Mar je witte it nea. Wy sile der wol foar en sille fechtsje as
liuwen’’, aldus de strijdlustige 64-jarige beroepsschipper.
De overwinning op de Fluessen was een makkie voor Zwerver. Meteen na de start kon hij vrij uit zeilen en met grote voorsprong voer hij de hele wedstrijd vooraan. Toch werd de eerste plek met luid gejuich bejubeld toen het finishschot klonk. Vanzelfsprekend is een eerste plaats nooit, beseft Zwerver maar al te goed. Door zijn zege klom Zwerver wel drie plaatsen in het klassement.

Woudsend daalde een plekje in het klassement. Ype van der Meulen, die een dag eerder nog zo glorieus op het thuiswater had gewonnen, haalde op de Fluessen niet eens de eerste, bovenste boei. Na de start kwam de toen nog nummer twee in het klassement bij klassementsleider Jitse Grondsma van d’Halve Maen in het vaarwater. Woudsend lag over stuurboord en moest d’Halve Maen over bakboord dus vrij laten varen. Toen Grondsma overstag ging, wist Van der Meulen wel hoe laat het was. ,,Ik tocht: der leit noch in moai gatsje, dźr kinne wy noch wol tuskentroch. Normaal sprutsen kin dat ek en jouwe je elkoar dy romte, mar no krige Jitse even in moaie pūster en gie troch de wyn en ja dan lizze wy ferkeard’’, blikte Van der Meulen nog even terug op een voor hem korte skūtsjesylmiddag. Achteraf kon hij zich wel voor de kop slaan dat hij zoveel risico had genomen. Aan de andere kant reageerde hij ook nuchter: ,,Dit is wedstrydsile. Dit is sport. Al fūn ik wol dat Jitse hiel demonstratyf troch de wyn gie, mar it wie syn rjocht. Ik ha der frede mei.’’
Woudsend verliet de wedstrijd om niet-aftrekbare strafpunten te voorkomen. Dat deed Leeuwarden later niet in een vergelijkbare situatie met Heerenveen. Ulbe Zwaga had bij het ronden van een boei Pieter Brouwer voorrang moeten geven. Zwaga gaf aan de draai niet te kunnen maken omdat Sneek in de buurt lag, hoewel de Leeuwarder schipper reglementair wist dat hij fout zat. ,,It wie sa’n moaie silerij. Ik woe de kant noch net opsykje’’, verklaarde Zwaga zijn doorzeilen. Bovendien hield hij er rekening mee, dat Brouwer zijn hand over het hart zou strijken en het protest niet zou indienen. Heerenveen zou zichzelf bovendien benadelen door het protest door te zetten. Leeu-warden finishte namelijk voor Sneek en Grou, de directe belagers van Heerenveen in het klassement. Als Leeuwarden in de wedstrijd bleef, kregen de beide Douwe Vissers een puntje extra. Brouwer bleef evenveel principieel en zette het protest door en won, waardoor Leeuwarden zijn derde finishplek verloren zag gaan.
Pieter Brouwer werd met zijn tweede plek gisteren de nieuwe klassementsleider. Al is zijn voorsprong op d’Halve Maen, Wouds-end, Sneek en Grou minimaal.
Jitse Grondsma had bij Elahuizen een moeizame start. Als negende passeerde hij de eerste ton, maar wist toch nog Bolsward, Earnewāld en Drachten in te halen. Op de Fluessen moesten de skūtsjes twee keer starten. De eerste keer gingen meer dan drie schepen te vroeg over de startlijn.
In de achterhoede regende het protesten van Huizum, Langweer en Joure. Rode lantaarndrager Lodewijk Meeter van Huizum vond dat hij bij het ronden van een boei in de zandloperroute ruimte had moeten krijgen van Allard Syperda van Joure. Doordat hij dat niet kreeg kon hij de boei niet ronden en passeerde dus onreglementair de boei en voer verder vlak achter Joure en Langweer.
De schippers van deze schepen knoopten het rode doek in het want, maar haalden dat voor de finish er weer uit. De Huizumers zetten hun protest door en wonnen, waardoor Syperda veertien punten aan de broek kreeg. Lodewijk Meeter werd niet gestraft voor het verkeerd ronden van de boei, omdat niemand daartegen geprotesteerd had.

Uitslag
1 Lemmer; 2 Heerenveen; 3 Sneek; 4 Grou; 5 d’Halve Maen; 6 Earnewāld; 7 Bolsward; 8 Drachten; 9 Langweer; 10 Stavoren; 11 Huizum; 14 Woudsend, Joure en Leeuwarden (protest).

< Vorige   Volgende >
spacer
De omgeving
eigen038.jpg
Otter weetjes
De Otter 9

Hij staat vaak op de achterpoten, met de staart als steuntje, op de uitkijk.
Otters zijn speelse dieren. Ze jagen graag achter elkaar aan en houden schijngevechten, waarbij ze een scherp fluitend geluid maken. Een steile, besneeuwde of modderige oever gebruiken Otters graag als glijbaan. Op hun buik glijden de dieren het water in - een spelletje dat ze steeds weer herhalen.


  © Copyright 2005 by CModifications
Powered by Mambo
spacer
Laatste update: February 23, 2011, 5:09 pm