spacer
spacer search

KLUFTERS.NL
van Klufters - voor Klufters

Search
spacer
Advertisement
Het Weer
Amsterdam
---
Amsterdam °C De Kooy °C Eelde °C Leeuwarden °C
header
Hoofdmenu
Home
Links
Otter Nieuws
Schrijf ons
Weerribben Nieuws
De Beverrat
de Ringslang
Vogels
Musea
Verblijf & Vertier
Webcams
Historische feiten
Oud Transport
Nieuwslezer
Evenementen
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Vergeet mij niet
Wachtwoord vergeten?
Nog geen account?
Maak een account aan
Nieuwbrief
Blijf op de hoogte van de laatste otter feiten en abonneer u hier!

Naam
E-mail
Inschrijven
Uitschrijven
Wereld Tijd
Location
Bezoekers: 959328
 
Home arrow Laatste Nieuws

Laatste Nieuws
De stomer die het ijs brak, werd gestenigd PDF Print E-mail
Geschreven door Friesch dagblad   
donderdag, 12 januari 2006

Hindeloopen -

In december 1885 vond in de Friese Zuidwesthoek een opmerkelijk volksgericht plaats. Een stoomboot die, ondanks de reeds ingevallen strenge vorst, snel nog even door de brug bij Uitwellingerga wilde, werd door bewoners van het dorp en van het nabijgelegen Oppenhuizen gestenigd.
‘Kompas en ruiten werden met een stenenregen door woedende omstanders vernield. Vrouwen droegen in hun schorten stenen aan. Een grote kei vernielde de stoomfluit, de machinist raakte gewond. Dreigende mannen en vrouwen straften de onverlaat die het waagde hun ijsvloer te vernielen’, meldt kroniekschrijver Rinke van der Zee (een in 1862 geboren Workumer schipper en vermaard hardschaatser uit die tijd). Justitie heeft geprobeerd de eigenrichters op te sporen, maar ‘geen verried de ander’.


Nog geen jaar later was de Friesche IJsbond opgericht: een soort ANWB voor schaatsers. Tegen twee soorten vijanden had de bond te strijden: de snel groeiende vloot stoomschepen, en de overheden. Als met de oostenwind een strenge winter binnenviel, gingen de waterschappen veel te lang door met spuien. Door de sterke afstroming kwam de ijsvorming langzaam op gang. De brugwachters bléven maar doorgaan met het doortocht verlenen aan de steeds sterkere stoomschepen, die zich moeiteloos een weg baanden door de groeiende ijsvloer. Wanneer het eindelijk zó koud was dat er geen doorkomen meer aan was, lag er op veel vaarwegen een totaal geruïneerde ijsvloer.

 

Lees meer...
Disclaimer PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
zondag, 27 november 2005

 De website met internetadres http://www.klufters.nl en alle informatie die hieronder is geplaatst, is gericht op inwoners van Nederland en daarbuiten. Deze website bevat oorspronkelijke ideeën, teksten en figuren. De intellectuele (eigendoms) rechten aangaande deze website berusten bij Klufters.nl behoudt al haar rechten voor.

Klufters.nl machtigt u delen van deze site voor niet commerciële doeleinden te kopiëren. Afgezien van deze beperkte toestemming is ieder ander gebruik, geheel of gedeeltelijke vermenigvuldiging en/of reproductie, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Klufters.nl, verboden.

Een verzoek om toestemming voor gebruik van delen van deze website kunt u indienen via
Aan de inhoud van deze site is grote zorg besteed. Ondanks de zorgvuldige samenstelling van de informatie kan geen aansprakelijkheid worden geaccepteerd voor eventuele fouten in de tekst. Klufters.nl aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van onvolledigheid of onjuistheid. Klufters.nl behoudt te allen tijde het recht de inhoud van deze site om welke reden dan ook te verwijderen, wijzigen of aan te vullen zonder daar enig persoon van op de hoogte te hoeven stellen.

Bepaalde links op deze site leiden naar hulpbronnen die door een derde partij worden onderhouden en over wie Klufters.nl geen controle kan uitoefenen. Klufters.nl aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van onvolledigheid of onjuistheid van informatie neergelegd in deze hulpbronnen. Controleer altijd de informatie over wettelijke aspecten en over privacybeleid op alle sites die u via een link bezoekt.

Tramwegen in Friesland PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
zaterdag, 24 september 2005
In oktober 1880 kwam de eerste (paarden)tramverbinding in Fryslân tot stand, de lijn Veenwouden-Dokkum. Spoedig werden stoomtramlijnen geopend die vrijwel alle hoeken van Fryslân met elkaar in verbinding brachten en een welkome aanvulling vormden op het spoorwegnet. Na de eerstgenoemde lijn kwamen verbindingen tot stand tussen Harlingen en Sneek (via Bolsward) en tussen Heerenveen en Joure en Heerenveen en Gorredijk.
In de tweede aanlegfase die duurde van 1892 tot 1902 werden lijnen geopend tussen Burgum en Drachten, een paardentram tussen Harkezijl en Makkum (de laatste paardentram in Nederland die in 1932 werd opgeheven), Leeuwarden via Marssum naar Sint Jacobiparochie en Franeker en van Franeker naar Arum en Berlikum naar Sint Annaparochie. Ook werd Lemmer met Joure verbonden. In de jaren tot 1916 werden nog enkele lijnen in de Zuidoosthoek geopend. Alle Friese tramlijnen werden geëxploiteerd door de met Belgisch kapitaal opgerichte N.V. Nederlandsche Tramweg Maatschappij, die gelet op haar naam, oorspronkelijk het plan had om door geheel Nederland een tramnet aan te leggen. Uiteindelijk bleef het tramnet beperkt tot Fryslân met enkele vertakkingen naar de omringende provincies.
De goederendiensten op de laatste tramlijnen Heerenveen-Lemmer en Sneek-Bolsward werden in juni 1968 gestaakt. Het personenvervoer werd reeds in oktober 1947 gestaakt en in 1948 reed de laatste tram op het traject Drachten-Groningen. De concurrentie van de flexibeler autobus en de vrachtwagen had deze wijze van vervoer uiteindelijk de das omgedaan.  Het tracé van de voormalige tramlijn Joure-Sneek met het station in Uitwellingerga
Verspreid over Fryslân staan nog enkele oude tramstations en -loodsen. De meeste tramwegen werden in of langs bestaande wegen aangelegd, maar plaatselijk werden ook geheel nieuwe tracés uitgezet, zoals tussen Joure en Lemmer en Franeker en Arum. Gedeelten van deze voormalige tramlijnen zijn thans als lommerrijke fietspaden in gebruik. Restanten van de eigenlijke tramsporen zijn in de jaren 1970 opgeruimd.
Laatste update ( zaterdag, 24 september 2005 )
De tram van Lemmer naar Joure PDF Print E-mail
Geschreven door Friesch Dagblad   
zaterdag, 24 september 2005

Lemmer

Rondom oude tramlijnen hangt een zweem van nostalgie. In lang vervlogen tijden krioelden de trammetjes door de provincie. Met paarden, met stoom en met een motor. Heden ten dage herinnert hier en daar een straatnaam aan een tramverleden. Een straatnaam en de haast verborgen resten van rails, overwoekerd door gras en wilde bloemen.
Tussen Lemmer en Joure loopt zo'n tramlijn. Niet meer in gebruik, behalve dan als markant punt in het landschap. Om de trambaan te behouden als cultuurhistorisch monument wil de gemeente Lemsterland het gedeelte tussen Lemmer en Follega, het deel van de trambaan binnen de gemeentegrenzen, aankopen. Zo'n 105.000 euro telt Lemsterland neer om de baan te kopen van de stichting Behoud Natuur en Leefmilieu uit Wijk bij Duurstede. Concrete plannen om van de trambaan een wandel- of fietspad te maken zijn er niet. De baan wordt behouden en onderhouden. ,,De stichting wil de baan graag kwijt, want ja, wat moeten zij ermee?'', legt Germ Kampen van de gemeente Lemsterland uit.

Laatste update ( zaterdag, 24 september 2005 )
Lees meer...
Regisseuse Corina van Eijk geridderd PDF Print E-mail

Geschreven door Administrator   

SPANGA – Regisseuse Corina van Eijk uit Spanga is donderdagmiddag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester Gerard van Klaveren van de gemeente Weststellingwerf reikte de koninklijke onderscheiding uit aan de artistiek leider van Opera Spanga. `Heel lief is dit. Het is vooral leuk dat je het krijgt vanwege je artistieke en productionele kwaliteiten.'

<< Eerste < Vorige 1 2 Volgende > Laatste >>

Resultaten 10 - 14 van 14
spacer
De omgeving
rand006.jpg
Otter weetjes
De Otter 7

Zijn solitaire levenswijze maakt dat de otter een groot territorium nodig heeft. De otter controleert het gebied regelmatig en markeert het territorium op verschillende plaatsen met zijn spraints (ontlasting). Vrouwtjes met jongen bezitten een kleiner territorium binnen dat van het mannetje. Het territorium van een ottermannetje moet minstens 16 kilometer schone en ongestoorde oeverkanten omvatten.


  © Copyright 2005 by CModifications
Powered by Mambo
spacer
Laatste update: February 23, 2011, 5:09 pm