spacer
spacer search

KLUFTERS.NL
van Klufters - voor Klufters

Search
spacer
Advertisement
Het Weer
Amsterdam
---
Amsterdam °C De Kooy °C Eelde °C Leeuwarden °C
header
Hoofdmenu
Home
Links
Otter Nieuws
Schrijf ons
Weerribben Nieuws
De Beverrat
de Ringslang
Vogels
Musea
Verblijf & Vertier
Webcams
Historische feiten
Oud Transport
Nieuwslezer
Evenementen
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Vergeet mij niet
Wachtwoord vergeten?
Nog geen account?
Maak een account aan
Nieuwbrief
Blijf op de hoogte van de laatste otter feiten en abonneer u hier!

Naam
E-mail
Inschrijven
Uitschrijven
Wereld Tijd
Location
Bezoekers: 940797
 
Home arrow Laatste Nieuws

Laatste Nieuws
Winkelier overvalt overvallers PDF Print E-mail
Geschreven door Nu.nl   
zondag, 02 december 2007

Een winkelier in het Overijsselse Ossenzijl heeft zich vrijdagavond op een onorthodoxe manier verzet tegen twee overvallers. Hij trok de mannen hun bivakmuts over het hoofd zodat ze niets meer konden zien. Ook trapte hij de mannen tegen de benen en gooide hij flessen naar de overvallers.
 
De dieven hadden blijkbaar niet gerekend op zoveel verzet en sloegen op de vlucht, meldt de politie zaterdag. 

Nadat ze om 18.00 uur de winkel waren binnengelopen en de winkelier met een mes hadden bedreigd, moesten ze enkele minuten later de winkel zonder buit verlaten.

Grote Zilverreiger gespot PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
zondag, 04 maart 2007

Grote Zilverreigers gespot bij Meenthebrug.

Zaterdagmiddag 3 maart langs de Meenteweg 3  Grote Zilverreigers gespot.

Hadden de vogels s'morgens al gezien ter hoogte van de Drieweg sluis.

Mooie vogels.

Laatste update ( zondag, 04 maart 2007 )
Op zoek naar de zonsondergang in natuurgebied De Weerribben PDF Print E-mail
Geschreven door Bert van Panhuis   
woensdag, 16 augustus 2006

’Daar! Een rat!’ De hele boot veert op als een van deelnemers aan de vaartocht rechts naar de met riet begroeide walkant wijst. ’Ja!’ beamen anderen zijn aanwijzingen. Anderen knikken instemmend zonder het beest echt te kunnen onderscheiden. Dat zwarte daar, dat zal wel de rat zijn. Of zoals organisator, stuurman en gids Tiemen Vaartjes het nader specificeert: de muskusrat.
Er zitten er veel in het Nationale Park De Weerribben in de kop van Overijssel en de rattenvanger die in het gebied werkt, zit zelden met de armen over elkaar. ,,Het is een van de schoonste beesten die ik ken”, vertelt Vaartjes. ,,Hij eet alleen planten. Toch lusten we hem niet. Nee, we eten liever paling.” Er klinkt gegrinnik. ,,Aaseters”, mompelt een vrouw.

Een dikke dertig belangstellenden hebben zich bij het Natuuractiviteitencentrum van Staatsbosbeheer in Ossenzijl verzameld voor een zonsondergangvaartocht door het Weerribbengebied. Grootouders met kleinkinderen, een stel met een baby in een maxi-cosi en eentje met een kleuter. En nog een aantal stellen. De meesten houden vakantie in de regio. ,,We zitten in Giethoorn. Al jaren”, vertellen twee stellen met een Limburgs tongval.

Een dubbele regenboog tekent zich af tegen de hemel, terwijl de groep wacht tot de klok acht uur gaat wijzen, het tijdstip dat de vaartocht van bijna twee uur gaat beginnen. Want voor het donker echt invalt moet de boot weer in de loods worden aangelegd. Niet omdat Vaartjes de weg terug niet meer kan vinden. Hij loodst en gidst al 28 jaar in het gebied. Is er geboren en getogen en kent onderhand iedere vierkante meter. Nee, bij duisternis is er weinig meer te zien dan de lichtjes in de tenten en de trekkershuisjes of de woningen aan de wal.

Als het mooi weer is vaart Vaartjes – hoe kom je aan zo’n naam met zo’n beroep, heeft een van de deelnemers al uitgeroepen – met een open platbodem uit. Deze donderdagavond moet het wel met een overdekt vaartuig. De temperatuur is teruggelopen tot onder de twintig graden en na de buien die er in de middag al zijn gevallen, kondigen er nog enkele zich met dreigende koppen aan. ,,Daar komt weer een schip met zure appelen”, sombert Vaartjes terwijl hij een blik uit het raam werpt.

Het regent inderdaad zachtjes als de schuifwand van de loods wordt geopend en de boot langzaam het slotenmozaïek opschuift. Voor de toeristen is het niet zo leuk, maar voor Vaartjes kon er na de tropische dagen van juli even niet genoeg regen vallen. Het waterpeil was door de droogte zeker 15 tot 20 centimeter te laag en bij een diepgang van de boot van 45 cm begon de laag modder onder het oppervlaktewater erg dichtbij te komen. En hij heeft weinig trek een spoor van modder achter zich te laten.

Al snel bevindt de boot zich midden tussen het riet. Daarvan is er in de 3500 hectare die De Weerribben groot is heel veel. En Vaartjes weet op zijn beurt ook weer heel veel over dat riet en de rietsnijderij. Met het soort van de Nieuwkoopse Plassen is het riet uit Kalenberg – een onderdeel van de Weerribben – het beste voor het bedekken van daken.

De bossen riet, zo leren we, hebben een standaarddiameter van 46 cm. ,,En voordat ze klaar zijn heeft een rietsnijder ze tien keer in handen gehad.” Het is een eenzaam beroep, vertelt Vaartjes. Sommigen werken zomer en winter in het gebied, dikwijls in hun eentje. Molens staan er bij de vleet. Zo’n tweehonderd, lepelt de gids op. Vroeger dienden de houten molentjes voor het droogmalen van de veenputten. Maar nu zorgt de ontwatering van de landbouwgrond ervoor dat de waterstand in de Weerribben te laag is. De stalen windmolentjes moeten de rietlanden nu weer nat houden.

De rietsnijder heeft talloze vijanden in de natuur van het park. De haagwinde bijvoorbeeld, die voor de buitenstaander zo leuk ogende klimplant met zijn witte bloemen. Vaartjes: ,,Die haagwinde trekt het riet naar beneden, zodat het plat gaat liggen. Als die in het riet zit kun je het net zo goed in brand steken. Doe je dat niet dan wordt het bos.” Van bos gesproken, op talrijke plaatsen in het gebied zie je mooie bomen boven het riet uitsteken. De sporen van verbossing. Een rietsnijder is er niet rouwig om als er een stuk bos afbrandt, stelt de gids vast. ,,Het bos is het onkruid van de Weerribben.”

Terwijl een medewerkster koffie en frisdrank aan de bezoekers slijt, laat Vaartjes zijn kennis over flora en fauna de vrije hand. Er zijn bijvoorbeeld vierhonderd verschillende soorten planten en bloemen in het gebied. De boot vaart voorbij aan in het water wiegende gele bloemen. ,,Dat zijn geen dotters, maar het is de gele plomp.” Hij wijst aan: ,,Daar, leverkruid. En daar, dat is valeriaan.” Met een droge kwinkslag: ,,Daarom is het hier ook zo rustig. Het is stressvrij.”

Waterlelies zijn er bij de duizenden, al moet je ze overdag treffen om ze in volle glorie te zien. Sommige sloten liggen er bijkans vol van. Net als van krabbescheer, een waterplant met getande zwaardvormige bladen. Hij tiert welig in het veengebied. ,,Dankzij de kwaliteit van het water groeit de krabbescheer enorm. Je moet het goed bijhouden anders zit het hier binnen acht jaar helemaal vol.”

Met trots vertelt Vaartjes over de otters. ,,Acht zijn er destijds uitgezet. Vier daarvan zijn er dood. Eén werd ziek, drie zijn er doodgereden, één zelfs helemaal achter Groningen.” Hoe men dat weet: alle otters hebben zendertjes meegekregen. Zelf heeft hij er al die tijd maar twee gezien. Momenteel zijn er met de jongen mee zo’n twintig otters in het gebied.

De huizen van Ossenzijl komen weer in zicht. Het donker begint in te vallen en het licht valt uit de huiskamers naar buiten. Van alle huizen is zo’n 95 procent nu in gebruik als tweede huis. De huizen zijn van gemakken als gas, water en licht voorzien, maar niet van kabel. Die aanleggen was te duur. De vervenershuisjes zijn in trek. Men is, zegt Vaartjes, graag bereid er drie ton voor neer te tellen. ,,Als het maar oud is en als het maar tocht. Waar wij van armoe uit wilden, wil men nu van weelde weer in.”

Nog tot eind augustus
De ’zonsondergangvaartocht’ wordt nog tot eind augustus georganiseerd door Staatsbosbeheer samen met rondvaartbedrijf Tiemen Vaartjes (www.weerribbenrondvaart.nl). De tochten zijn op dinsdag- en donderdagavond en beginnen om halfacht of acht uur. De tocht duurt ongeveer twee uur. Vertrekpunt: Natuuractiviteitencentrum Staatsbosbeheer, Hoogeweg 27, Ossenzijl. Aanmelden bij VVV De Weerribben, tel 0561-478187. Kosten: € 7,50, kinderen € 4.


Skûtsje Nieuws: Ale Zwerver wint op Fluessen; Heerenveen nieuwe leider PDF Print E-mail
Geschreven door Friesch dagblad   
woensdag, 09 augustus 2006

Lemster vlag gaat in top

Elahuizen - Met de roodgele Lemster vlag in top voer het Lemster skûtsje gisteravond als winnaar Lemmer binnen. Schipper Ale Zwerver had ’s middags net als vorig jaar en in 2003 op de Fluessen bij Elahuizen de overwinning behaald. Pas ver achter de Lemsters eindigden Heerenveen en Leeuwarden als tweede en derde. Door een protest raakte Leeuwarden de podiumplaats kwijt aan rivaal Douwe Visser van Sneek.

RUURD WALINGA
De zege smaakte de nestor van de SKS-vloot ,,tige goed”. Het initiatief om alle skûtsjes na de wedstrijd dwars door Lemmer te laten varen, beviel Zwerver prima. Het enthousiaste applaus van de vele honderden toeschouwers op de wal kwam als een warme douche over. Toch was de zegetocht naar Lemmer vorig jaar mooier, moet Zwerver erkennen. Toen had hij nog volop kansen op de titel. Dit seizoen is een dagprijs het hoogst haalbare. Zelfs een podiumplaats in Sneek zit er menselijkerwijs gesproken niet meer in. ,,Mar je witte it nea. Wy sile der wol foar en sille fechtsje as
liuwen’’, aldus de strijdlustige 64-jarige beroepsschipper.
De overwinning op de Fluessen was een makkie voor Zwerver. Meteen na de start kon hij vrij uit zeilen en met grote voorsprong voer hij de hele wedstrijd vooraan. Toch werd de eerste plek met luid gejuich bejubeld toen het finishschot klonk. Vanzelfsprekend is een eerste plaats nooit, beseft Zwerver maar al te goed. Door zijn zege klom Zwerver wel drie plaatsen in het klassement.

Woudsend daalde een plekje in het klassement. Ype van der Meulen, die een dag eerder nog zo glorieus op het thuiswater had gewonnen, haalde op de Fluessen niet eens de eerste, bovenste boei. Na de start kwam de toen nog nummer twee in het klassement bij klassementsleider Jitse Grondsma van d’Halve Maen in het vaarwater. Woudsend lag over stuurboord en moest d’Halve Maen over bakboord dus vrij laten varen. Toen Grondsma overstag ging, wist Van der Meulen wel hoe laat het was. ,,Ik tocht: der leit noch in moai gatsje, dêr kinne wy noch wol tuskentroch. Normaal sprutsen kin dat ek en jouwe je elkoar dy romte, mar no krige Jitse even in moaie pûster en gie troch de wyn en ja dan lizze wy ferkeard’’, blikte Van der Meulen nog even terug op een voor hem korte skûtsjesylmiddag. Achteraf kon hij zich wel voor de kop slaan dat hij zoveel risico had genomen. Aan de andere kant reageerde hij ook nuchter: ,,Dit is wedstrydsile. Dit is sport. Al fûn ik wol dat Jitse hiel demonstratyf troch de wyn gie, mar it wie syn rjocht. Ik ha der frede mei.’’
Woudsend verliet de wedstrijd om niet-aftrekbare strafpunten te voorkomen. Dat deed Leeuwarden later niet in een vergelijkbare situatie met Heerenveen. Ulbe Zwaga had bij het ronden van een boei Pieter Brouwer voorrang moeten geven. Zwaga gaf aan de draai niet te kunnen maken omdat Sneek in de buurt lag, hoewel de Leeuwarder schipper reglementair wist dat hij fout zat. ,,It wie sa’n moaie silerij. Ik woe de kant noch net opsykje’’, verklaarde Zwaga zijn doorzeilen. Bovendien hield hij er rekening mee, dat Brouwer zijn hand over het hart zou strijken en het protest niet zou indienen. Heerenveen zou zichzelf bovendien benadelen door het protest door te zetten. Leeu-warden finishte namelijk voor Sneek en Grou, de directe belagers van Heerenveen in het klassement. Als Leeuwarden in de wedstrijd bleef, kregen de beide Douwe Vissers een puntje extra. Brouwer bleef evenveel principieel en zette het protest door en won, waardoor Leeuwarden zijn derde finishplek verloren zag gaan.
Pieter Brouwer werd met zijn tweede plek gisteren de nieuwe klassementsleider. Al is zijn voorsprong op d’Halve Maen, Wouds-end, Sneek en Grou minimaal.
Jitse Grondsma had bij Elahuizen een moeizame start. Als negende passeerde hij de eerste ton, maar wist toch nog Bolsward, Earnewâld en Drachten in te halen. Op de Fluessen moesten de skûtsjes twee keer starten. De eerste keer gingen meer dan drie schepen te vroeg over de startlijn.
In de achterhoede regende het protesten van Huizum, Langweer en Joure. Rode lantaarndrager Lodewijk Meeter van Huizum vond dat hij bij het ronden van een boei in de zandloperroute ruimte had moeten krijgen van Allard Syperda van Joure. Doordat hij dat niet kreeg kon hij de boei niet ronden en passeerde dus onreglementair de boei en voer verder vlak achter Joure en Langweer.
De schippers van deze schepen knoopten het rode doek in het want, maar haalden dat voor de finish er weer uit. De Huizumers zetten hun protest door en wonnen, waardoor Syperda veertien punten aan de broek kreeg. Lodewijk Meeter werd niet gestraft voor het verkeerd ronden van de boei, omdat niemand daartegen geprotesteerd had.

Uitslag
1 Lemmer; 2 Heerenveen; 3 Sneek; 4 Grou; 5 d’Halve Maen; 6 Earnewâld; 7 Bolsward; 8 Drachten; 9 Langweer; 10 Stavoren; 11 Huizum; 14 Woudsend, Joure en Leeuwarden (protest).

Randweg Ossenzijl PDF Print E-mail
Geschreven door Stentor   
maandag, 03 juli 2006

5 JULI 2006 - OSSENZIJL - De verenigingen van Plaatselijk Belang in Ossenzijl, Oldemarkt en Kuinre dringen bij B en W van Steenwijkerland aan op de aanleg van een randweg rond Ossenzijl.
Een randweg is zowel voor Ossenzijl als Oldemarkt van belang. Bovendien wordt daarmee de bereikbaarheid van Kuinre en het recreatief aantrekkelijke Kuinderbos verbeterd.

In een gezamenlijke brief aan het college wijzen de drie verenigingen van Plaatselijk Belang op de noodzaak van een randweg. ‘Al circa dertig jaar wordt gesproken over de verkeerssituatie in de Hoofdstraat van Ossenzijl zonder dat daadwerkelijk maatregelen zijn getroffen.’

In de jaren zeventig lanceerde de provincie Overijssel een plan voor een nieuwe verbinding door de bebouwde kom, via de Sasdijk en verplaatsing van de brug in de Hoofdstraat. Voor dit plan was geen draagvlak onder de Ossenzijligers, omdat het geen concrete verbetering betekende. Tot uitvoering is het dan ook nooit gekomen.

Ondanks de toename van het verkeer en de daardoor toenemende overlast voor de inwoners zijn nadien geen nieuwe plannen ontwikkeld. Aan de problematiek is door de verantwoordelijke overheden niet of nauwelijks nog aandacht besteed, aldus de briefschrijvers.

In de jaren negentig gloorde nieuwe hoop door de discussies rond het gebiedsgericht beleid, dat in 1996 werd vastgesteld. Eén van de uitvoeringsmaatregelen betrof een onderzoek naar de verkeerssituatie in Ossenzijl, waarvoor de gemeente en provincie gezamenlijk de verantwoordelijkheid zouden dragen. In 2000 had daadwerkelijk een uitgebreid onderzoek plaats. De eindconclusie liet aan duidelijkheid niets te wensen over.

‘Het onderzoek heeft aangetoond dat er sprake is van een leefbaarheidprobleem, waarbij de oplossing moet worden gezocht in een randweg om Ossenzijl. Ook is vastgesteld dat voor deze maatregel een zeer groot draagvlak bestaat en dat een randweg de bereikbaarheid van zowel de regio als het bedrijventerrein in Oldemarkt verbetert en dus ook een economische impuls geeft.’

Op initiatief van de gemeente en provincie stelde een extern bureau in 2001 een rapport op, waarbij ook de toekomstige ecologische verbindingszone tussen De Weerribben en Rottige Meente werd betrokken. Het onderzoek was toegespitst op een zogenoemde ‘weg op poten’. Deze oplossing was zo kostbaar, dat dit geen vervolg kreeg.

Behalve verbetering van de leefbaarheid en bereikbaarheid vinden de drie Plaatselijke Belangen dat het betreffende gebied een impuls nodig heeft. ‘De leefbaarheid staat onder druk. Het gebiedsgericht beleid, waarop de hoop was gevestigd, lijkt naar ons gevoel als een nachtkaars te zijn uitgegaan.’

Uit het coalitieakkoord concluderen de Plaatselijke Belangen dat de aanleg van een randweg mogelijk is, wanneer ook externe financiers meedoen. ‘Wij dringen er dan ook op aan, dat zo spoedig mogelijk de noodzakelijke activiteiten worden ondernomen. Realisering binnen de zittingsperiode van dit college behoort volgens ons tot de mogelijkheden.’

<< Eerste < Vorige 1 2 Volgende > Laatste >>

Resultaten 1 - 9 van 14
spacer
De omgeving
eigen020.jpg
Otter weetjes
Otter, Visotter

De otter wordt ook wel visotter genoemd of Europese otter. Deze soort komt in bijna geheel Europa en Azië voor, maar is door jacht, biotoopvernietiging en watervervuiling sterk achteruit gegaan. In diverse landen is hij zelfs helemaal verdwenen.

In Nederland is de otter in 2002 geherintroduceerd, nadat hij ergens in de jaren tachtig was uitgestorven in ons land. Visotters eten voornamelijk vis, maar er zijn gevallen bekend waar otters ook eenden aanvallen. Het dier leeft hoofdzakelijk alleen. Ze hebben een territorium van 4 tot 20 kilometer lang.


Andere namen visotter; Europese otter
Wetensch. naam Lutra lutra
Engelse naam European otter; common otter
Verspreiding Europa, Azië
Voedsel vooral vis
Lengte 57 - 70 cm, staart 40 cm
Gewicht 7 - 10 kg
Status kwetsbaar

Dit paspoort is afkomstig uit de Dierenbibiliotheek van het WNF


  © Copyright 2005 by CModifications
Powered by Mambo
spacer
Laatste update: February 23, 2011, 5:09 pm